Karanténa, lockdown, pozitivní test, onemocnění – to všechno vám může zkřížit vaše cestovní plány. Postup pojišťoven poskytujících cestovní pojištění se přitom v těchto případech liší. Pojďme se společně podívat na to, proti čemu vás ochrání, a jaké připojištění budete potřebovat.
- Když vsadíte na špatné pojištění, můžete uvíznout bez pomoci
- Pozor na semafor: Když vám svítí červená, nemusí vaše pojištění platit
- Připojištění Storno zájezdu vás neochrání vždycky, ale může výrazně pomoci
- Když se dostanete do karantény v zahraničí a připlácíte za hotel, stravu, letenky,…
- 7 tipů, co si ohlídat na cestovním pojištění během pandemie
Když vsadíte na špatné pojištění, můžete uvíznout bez pomoci
Při výběru cestovního pojištění není dobré vnímat pouze cenu, ale spíše se soustředit na to, co pojištění obsahuje: územní platnost, výši limitů, asistenční služby a v současné době také pojištění na situace spojené s nemocí Covid-19.
Ještě se najdou i tací, co spoléhají na pojištění v rámci platební karty. To však bývá většinou koncipováno jako ochrana se základními riziky a limity pojistného plnění jsou nízké. Stejně jako spoléhat se při cestách po Evropě pouze na kartičku své zdravotní pojišťovny by se nemuselo vyplatit. Pojištění se vztahuje pouze na státní zdravotnická zařízení a na základní nezbytné ošetření. Nepojištěný jedinec by se tak mohl dostat do svízelné situace, neboť zdravotní péče v zahraničí je velmi nákladná a cestovní pojištění může ušetřit nemalé výdaje.
Pozor na semafor: Když vám svítí červená, nemusí vaše pojištění platit
Léčebné výlohy patří mezi náklady, u kterých automaticky spoléháme na to, že nám je pojišťovna proplatí. Ale pozor! Pokud vyrazíte do zemí označených za nebezpečné, nemusí vám pojištění na pokrytí výloh spojených s léčením Covid-19 platit. U některých pojišťoven potřebujete sjednat speciální připojištění, u jiných tahle možnost zkrátka neexistuje.
Zásadní je přitom pro pojišťovny semafor Ministerstva zahraničí.
Zahraničí – léčebné výlohy
Pojišťovna | Covid19 | Ostatní onemocnění | Poznámka |
Allianz | ANO pouze zelená – oranžová | ANO | |
AXA-assistance | ANO | ANO | Varianta Excelent |
ČPP | ANO | ANO | Připojištění Covid plus |
ČSOB Pojišťovna | ANO | ANO | Varianta Premiant |
Generali ČP | ANO | ANO | NE pouze v zemích, kde je zakázán vstup |
Kooperativa | ANO* | ANO | Připojištění Covid |
Slavia | ANO pouze zelená – oranžová* | ANO | Připojištění Covid |
Uniqa | ANO | ANO |
Připojištění Storno zájezdu vás neochrání vždycky, ale může výrazně pomoci
Už máte sbaleno, ale ve vaší cílové destinaci se výrazně zhoršila situace okolo Covid-19 nebo dokonce došlo k vyhlášení lockdownu a plošné karantény? Bohužel nic z toho vám v případě, že se rozhodnete zůstat doma, nedává nárok inkasovat pojistnou částku. Některé pojišťovny vás ale v rámci připojištění Storno zájezdu ochrání před jinými okolnostmi, které mohou vaši cestu narušit. Do následující tabulky jsme vám shrnuli, jestli vám pojišťovna proplatí náhradu škody:
- když vám hygiena nařídí karanténu (po předložení neschopenky nebo potvrzení hygieny),
- když vám vyjde pozitivní PCR test,
- když onemocníte Covid-19.
Před cestou – pojištění storna zájezdu
Pojišťovna | Nařízená karanténa | Pozitivní PCR test | Onemocnění Covid19 | Poznámka |
Allianz | ANO | ANO | ANO | |
AXA- assistance | ANO | ANO | ANO | |
ČPP | ANO | ANO | ANO | |
ČSOB Pojišťovna | NE | ANO | ANO | Varianta Premiant |
GeneraliČP | ANO/NE* | ANO | ANO | *ANO u prokázaného onemocnění; NE v případě preventivní karantény |
Kooperativa | ANO | ANO | ANO | |
Slavia | ANO | ANO | ANO | |
Uniqa | NE | ANO | ANO |
Když se dostanete do karantény v zahraničí a připlácíte za hotel, stravu, letenky,…
Před návratem může klienty zaskočit v souvislosti s Covidem-19 karanténa, a s ní spojené další náklady, např. přerušení dovolené, nevyužití služeb na dovolené, nutnost změnit termín odletu, delší pobyt v destinaci a s ním spojené náklady na ubytování, stravu, dopravu atp.
Pojďme se společně kouknout, jak jsou na tom jednotlivé pojišťovny s proplácením těchto výloh.
Před návratem – nemohu odcestovat zpět (ubytování, stravování, letenka…)
Nařízená karanténa | Pozitivní PCR test | Onemocnění Covid-19 | Poznámka | |
Allianz | ANO* | ANO* | ANO* | *na základě Veřejného příslibu |
AXA- assistance | ANO – spoluúčast 20%* | ANO* | ANO* | *varianta Excelent |
ČPP | ANO – limit 40 00 Kč bez spoluúčasti* | ANO – limit 40 00 Kč bez spoluúčasti* | ANO – limit 40 00 Kč bez spoluúčasti* | *připojištění Covid plus |
ČSOB pojišťovna | NE | ubytování 3 000 Kč/den max. 50 000 Kč; jízdné max. 100 000 Kč* | ubytování 3 000 Kč/den max. 50 000 Kč; jízdné max. 100 000 Kč* | *varianta Premiant |
Generali ČP | ANO* | ANO* | ANO* | *na základě Veřejného příslibu |
Kooperativa | 80 % vícenákladů max.30 000 Kč* | 80 % vícenákladů max.30 000 Kč* | 80 % vícenákladů max.30 000 Kč* | *pouze v případě připojištění KARANTÉNA |
Slavia | limit 10 000 Kč* | limit 10 000 Kč* | limit 10 000 Kč* | *pouze s připojištěním COVID 19 |
Uniqa | NE | 2 500 Kč/den max. 30 000 Kč* | 2 500 Kč/den max. 30 000 Kč* | *nové letenky nehradí |
7 tipů, co si ohlídat na cestovním pojištění během pandemie
A na závěr přinášíme sedm tipů, co si hlídat, pokud v těchto dnech jedete do zahraničí.
- Do kterých zemí je doporučeno Covid připojištění? Většina pojišťoven kryje výčebné výlohy Covid-19 v zemích, které jsou označeny zelenou, popřípadě oranžovou barvou. Do ostatních je doporučeno připojištění. Doporučujeme sledovat tyto stránky
- COVID 19 rozcestník – aktuální informace k cestám do zahraničí
- Seznam zemí podle rizika nákazy
- Jaké aktuální předpisy platí a musím dodržet pro vstup do jednotlivých zemí, je do některých zemí vstup zakázán?
- Jaké jsou limity pro připojištění v souvislosti s Covid-19
- Léčebné výlohy – obvykle se pohybují kolem 2 milionů Kč.
- Nižší limity jsou na ubytování, stravu a dopravu – např. 30, 40 nebo 50 tis. Kč.
- Omezen je i počet dní, za které lze náklady hradit – např. max. 30 dní.
- Budou výdaje hrazeny v plné výši nebo se klient podílí spoluúčastí – např. 20%?
- Jestli se vztahuje pojištění i na členy rodiny, spolucestující nebo musejí mít svoje pojištění – ve většině případů musí mít sjednáno pojištění každý, kdo cestuje.
- Jak je dostupná asistenční služba dané pojišťovny v zahraničí a komunikuje v češtině? – Dnes je standardem.
- Na jak dlouhou dobu cestuji – zejména v souvislosti se změnou rizikovosti země. Ve většině případů je rozhodující datum odletu.
- Jaká rizika jsou kryta, když se jedná o služební cestu – pokud jsou pracovní cesty častější, je doporučena roční karta.